fredag 2 maj 2014

Tyskland del 1

Efter gymnasiet (wången) så åkte jag ner till Tyskland, till Nana Degenhardt på gården Müllershoff, och jobbade. Hade haft praktik där några veckor under min gymnasietid och blev då erbjuden jobb. Müllershoff låg ca 1h utanför hamburg och på gården bedrevs det både träning, inridning, inackordering, avel, privatutbildning och ridskola.

Jag arbetade mestadels som beridare och hade både yngre och äldre hästar. Mina dags sysslor var bl a att fodra, flytta hästar, träna, rida in och kolla till hästarna lösdrifterna. Väldigt tacksamt jobb på det sättet att slippa all gårdsskötsel som mockning osv då de hade anställda för det.

Totalt fanns det ca 80-100 hästar på gården och på lösdrifter runt om. Så när jag menar att åka och kolla till lösdrifterna så var de till bil där de hade flera hingst- och stoflockar runt om i byn, mestadels unghästar och avelsston. Många hästar minst sagt!

Anläggningen består av tre stallar, ridkorall, ridbana, ovalbana och olika hagar. Mer om mitt jobb i Tyskland kommer senare!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar